Een kijkje in de keuken van Jos van Kan

De markt (voor VWO en HAVO):

• Getal & Ruimte (Educaboek, nu Wolters Noordhoff) ±70%

• Moderne Wiskunde (Wolters Noordhoff) ±15%

• Netwerk (Wolters Noordhoff) ±15 − ϵ% • Pascal (Thieme) ϵ% (alleen 2^{e} fase)

Profielen en bijbehorend wiskundepakket • Cultuur en Maatschappij: A1

• Economie en Maatschappij: A1 + A2 • Natuur en Gezondheid: B1

• Natuur en Techniek: B1 + B2 Voor de bovenbouw alleen van havo/vwo zijn dat 15 boeken, de hele methode omvat

29 boeken (inclusief vbo en mavo). De inhoud van de pakketten wordt wettelijk

vastgelegd in domeinen en het niveau in eindtermen.

Hoe schrijf je 29 boeken met zestig auteurs in drie jaar?

Hoe maak je een methode?

• Verdelen van de domeinen en onderwerpen

• Volgorde

• Studielast uren

• Voldoende ruimte voor herhaling en examentraining

• Practische opdrachten

• Grafische rekenmachine

Eisen ten behoeve van zelfstudie:

• Stof moet goed te plannen zijn

• Duidelijke uitleg in kleine brokjes

• Duidelijke verhaallijn

• Goede oefenstof, die aansluit bij echte toepassingen

• Goede toetsingsmogelijkheden

• Reparatiemogelijkheden

• Samenvatting

• Uitdagende stof (als zodanig gemarkeerd) voor betere leerling

Het Netwerkconcept (Sieb Kemme)

• Ieder Netwerk boek is op dezelfde wijze ingedeeld

• Ieder hoofdstuk is even lang

• Ieder hoofdstuk is op precies dezelfde wijze opgebouwd

• Het taalgebruik is eenvoudig, de taal mag nooit een struikelblok zijn.

Het Netwerkboek

• Inleiding: ”Hoe werk je met Netwerk?” voor zowel docent als leerling

• De ”echte” leerstof: hoofdstukken

• Nawerk: practische opdrachten, antwoorden, toetsen, eindtermen Een Netwerk hoofdstuk heeft 22 bladzijden

en wel hierom

• Hoofdstukopening: 2 blz

• Kernen 1 t/m 4: 12 blz

• Samenvatting: 1 blz

• Test: 1 blz

• Herhaling: 2 blz

• Grafische rekenmachine: 2 blz

• Doorwerking: 2 blz

De hoofdstukopening

• Titel

• Leerdoelen

• Studielast in uren

• Voorkennis

• Inhoud Kernen

• Attractief plaatje met blurb over maatschappelijke context Kern bestaat uit twee (soms drie) deelkernen. Een deelkern omvat:

• introductie opgave

• leervlak (kleurvlak)

• controle opgave

• verwerkingsopgaven Buiten het kleurvlak staat geen leerstof,

alleen oefenstof en/of verdieping.

• Samenvatting vat de inhoud van de leervlakken ”kern”-achtig samen.

• Test is een soort proefwerk. Bij alle opgaven staat een verwijzing naar specifieke herhalingsopgaven.

• Herhaling. Deze opgaven zijn ”remedial teaching” voor bepaalde onderdelen die bij de toets niet gemaakt konden worden.

In Netwerk in apart deel van hoofdstuk, in Getal en Ruimte door de stof heen gewerkt.

Dat is meer dan een triviale keuze.

Doorwerking

• Combinatie van elementen, eerdere stof, ingeklede problemen

• Hier kan de auteur veel van zijn agressie kwijt

• Bedoeld voor betere leerling

• Wordt dus vaak overgeslagen

Bronnen

• Profi materiaal

• Oud Netwerk of Sigma materiaal

Andere hulpmiddelen (!?)

• WP-net, een WP5.1 kloon :-/ • De eigen fantasie :-(

en dan ...

Aan de slag. Aan een boek werken:

• de auteurs

• de projectbegeleider

• de beeldredactie

• de eindredactie Een auteursteam per boek bestaat uit 3 of 4 auteurs en een projectbegeleider. Dit team komt maandelijks bijeen om de voortgang te bespreken.

Werk per hoofdstuk

• A4 (inhoud intro’s, leervlakken en contro’s)

• Versie 1 (verbeterde A4 + oefen opgaven + samenvatting)

• Versie 2 (verbeterde V1 + test + herhaling + GR + doorwerking)

• Eindversie (verbeterde V2)

Daarna gaat het hoofdstuk naar de beeld- en eindredactie.

Belangrijke aspecten

• Langzaam, langzaam, langzaam

• Goede verhaallijn in de kernopbouw • ”Ruisvrije” uitleg en voorbeelden

• Geen overdadige herhaling

• Hoofd- en bijzaken scheiden

• Liever twee concrete voorbeelden dan een abstract verhaal

• Maatschappelijke context moet ook echte context zijn

• Langzaam, langzaam, langzaam

Remuneratie

Alle auteurs delen mee in de winst over het hele project, naar evenredigheid van hun

geleverde inspanning.

Slotbeschouwing

21